Pilotprojekt för ökad patientinvolvering på Karolinska

Nyhet

För Karolinska är patientinvolvering och patientinflytande av största vikt. I höst startas även ett pilotprojekt med utbildning av patientrepresentanter.

I mitten av september är det patientsäkerhetsdagen och i år uppmärksammas speciellt patienternas och närståendes avgörande roll för en säker vård. Patienten som medskapare är en grundläggande förutsättning för en säker vård, både i Sveriges nationella handlingsplan för ökad patientsäkerhet och i WHO:s globala handlingsplan, skriver Socialstyrelsen

På Karolinska är det en självklarhet att jobba med patientsäkerhet. Två nyckeldelar i detta är patientinvolvering och patientinflytande.

Angelica Frithiof.

– Patientinvolvering är exempelvis när du frågar patienten vad som är viktigt för den personen, medan patientinflytande kan förklaras som när du AGERAR på detta, berättar Angelica Frithiof.

Hon är sedan 2018 ordförande i det strategiska patient- och närståenderådet på Karolinska Universitetssjukhuset. Hon förklarar att detta är en typ av remissinstans för ledningen och de jobbar med vad som är bra för patienter och närstående på ett övergripande plan på hela sjukhuset.

– Det är viktigt att patient- och närståendeperspektivet finns med på alla nivåer och vi behöver säkerställa att vi har kompetenta representanter som kan bidra med detta.

Flera olika nivåer av patientinvolvering

På Karolinska har man beslutat att patientinvolvering behöver finnas med på flera olika nivåer: personnivå, gruppnivå och strategisk nivå.

– På personnivå handlar det om att inhämta den individuella patientens åsikt och vad som är viktigt för hen i behandlingsprocessen. På gruppnivå kan det vara en viss grupp av patienter med samma diagnos, säger Angelica och tillägger:

– Då kan tillvägagångssättet vara intervjuer, enkäter osv för att få deras input på gruppnivå.

Den strategiska nivån i sin tur innebär att man arbetar med det i en ledningsgrupp, och där vill man även att en patient- eller närståenderepresentant ska medverka framöver.

–Denna representant företräder dock inte en specifik diagnos utifrån en egen upplevelse. Istället är man en dynamisk röst som bevakar patient- och närståendeperspektivet.

Utbildning för att bli patientföreträdare

För att utbilda dessa representanter har det dragits igång ett pilotprojekt på Karolinska, där Angelica är ansvarig.

– Vi ska utbilda en grupp av patient- och närståendeföreträdare som kan ingå som den dynamiska rösten på ledningsnivå och därför söker vi nu intresserade.

Angelica betonar att man ska kunna företräda vilken diagnos som helst, det är inte den egna upplevelsen som ska stå i fokus. Du ska vara patientens och de närståendes röst.

– Du får vara med och driva utveckling, kvalitetsutveckling och jobba med patientsäkerhet. Hjälpa till att skapa ännu bättre kvalitet och större patientsäkerhet.

Exempel på frågor som dyker upp kan vara om man ska korta vårdtiden efter ett specifikt standardiserat ingrepp.

– Då kan du som representant ställa frågor som: vad finns det för evidens för komplikationsrisk, hur påverkas den psykosociala upplevelsen, vilka enkätfrågor behövs för att undersöka patientupplevelse av detta och så vidare.

Förhoppningen är att redan efter höstens pilot ha utbildat ett första gäng representanter.

–Vi kommer försöka erbjuda stöd till styrgruppsledare, verksamhetschefer med flera, som ska ha minst en patientrepresentant i sin grupp.

Är du intresserad av att bli patientrepresentant? Läs mer här!

 

Om utbildningen

  • De som är intresserade att delta i pilotutbildningen kan anmäla sig via länken nedan. Därefter sker en rekryteringsprocess. Ett antal väljs ut som får gå denna pilotutbildning som planeras till slutet av november 2023. Utbildningen sker digitalt och består av tre tillfällen á 90 minuter.
  • Utbildningen är kostnadsfri. När man är klar representant och ingår i en grupp så blir man arvoderad.
  • Ett axplock av ämnen som kommer att tas upp under utbildningen är: sjukvårdens och Karolinskas styrning och organisation, den egna erfarenheten och företrädarskap, konstruktivt frågande och problematisering, maktstrukturer och kultur.
  • Som representant ser det väldigt olika ut hur mycket tid som går åt. Vissa blir kallade någon gång per termin, andra drygt var fjortonde dag.
  • Efter utbildningen får man delta ett nätverk där man kan stötta varandra och få vidareutbildning.

Text: Josefine Franking