Nytt arbetssätt på ortopeden minskade inskrivningstiden från 30 till 15 minuter

Nyhet

Mottagningen för ortopedi, kirurgi och trauma halverade inskrivningstiden för operation – till glädje för både patienter och medarbetare. "Vi frigör tid för annat och patienterna slipper svara på samma frågor om igen", säger sjuksköterskorna Emeline Nilsson och Linda Wahlén.

– Variationen är det bästa med arbetet. Vi arbetar halva tiden här, svarar i telefonen och registrerar remisser, och halva tiden med inskrivningssamtal, säger sjuksköterskorna Emeline Nilsson och Linda Wahlén.

Till inskrivningsmottagningen för ortopedi, kirurgi och trauma kommer patienter som ska opereras. De träffar en ortopedläkare, narkosläkare, ibland en fysioterapeut eller arbetsterapeut, och sjuksköterskor. Besöket tar ungefär två timmar, ibland lite mer. De lämnar prover och tar kanske EKG. Och så får de svara på frågor, en väldig massa frågor.

– Det vi har sett är att om vi gör en inskrivningsanteckning på mottagningen så måste en sjuksköterska göra om processen sedan när patienten kommer till vårdavdelningen några veckor senare. Det blir mycket dubbeldokumentation. Då bestämde vi att nu slutar vi göra det, berättar sjuksköterskekollegorna Emeline Nilsson och Linda Wahlén.

Sagt och gjort. Mottagningen ändrade sitt arbetssätt och ställer nu endast tre frågor.

–  Vi går igenom kallelsen med patienten för att se till att de har förstått vad som står i den, till exempel om de ska komma in kvällen innan eller samma morgon som operation och vilken adress de ska till. Sedan går vi igenom om det är något särskilt vi bör veta innan de kommer, om har sondnäring, behöver hjälp att kissa på natten och så. Och så går vi igenom hälsodeklarationen. Det är det vi behöver veta hos oss, sedan kompletterar vårdavdelningen med de svar de behöver, säger Linda Wahlén.

Patienterna blir gladare när de slipper svara på samma frågor om igen

Tidigare tog själva inskrivningssamtalet på mottagningen i snitt 30 minuter. Den tiden har i dag halverats. De 15 minuter man tjänar in kan i dag användas till att svara på fler patientfrågor via Alltid öppet och att boka in fler patientbesök.

– Även patienterna blir gladare när de slipper svara på samma frågor om igen. Det kan annars skapa lite irritation. En win-win-förändring med andra ord, säger Emeline Nilsson.