Gävleborgarna mycket nöjda med vården på Karolinska
Under 2024 fick 1 190 gävleborgare vård på Karolinska Universitetssjukhuset vid 3 920 tillfällen. Deras helhetsbedömning av vården på Karolinska är mycket positiv. Nästan 96 procent anser att vården är mycket bra (81,46 procent) eller bra (14,24 procent).
Högspecialiserad traumavård, specialistvård inom kardiologi och högspecialiserad cancervård är de vanligaste orsakerna till att vuxna gävleborgare får vård på Karolinska Universitetssjukhuset. 216 barn från Region Gävleborg har under 2024 fått högspecialiserad vård på Astrid Lindgrens Barnsjukhus vid Karolinska Universitetssjukhuset.
– På Karolinska uppskattar vi vårt täta samarbete med Region Gävleborg, som gör det möjligt för patienterna att få tillgång till högspecialiserad vård inom områden där vi har stor expertis. Det är glädjande att patienterna från Gävleborg är så nöjda med den vård de får, säger Caroline Hällsjö Sander, produktionsdirektör på Karolinska Universitetssjukhuset.
– Inom kardiologin är vi glada över att kunna erbjuda patienter från Gävleborg tillgång till vår expertis och avancerade behandlingsmetoder för hjärt-kärlsjukdomar. Vi vet att det kan vara en utmaning att få vård långt hemifrån och därför lägger vi stor vikt vid att varje patient ska känna sig trygg och väl omhändertagen under hela vårdförloppet, säger Marcus Ståhlberg, verksamhetschef ME Kardiologi på Karolinska Universitetssjukhuset.
Höga betyg på bemötande, information om vården och delaktighet
Patienterna från Region Gävleborg ger Karolinska Universitetssjukhuset höga betyg för bemötandet och omsorgen, informationen om vården eller behandlingen och delaktigheten i besluten om den egna vården.
- 97 procent av patienterna upplevde att vårdpersonalens bemötande, medkänsla och omsorg var mycket bra (88 procent) eller bra (9 procent).
- 94 procent av gävleborgarna som fått vård på Karolinska upplever att de fick tillräcklig information om sin behandling (73 procent) eller i stort sett fick det (21 procent).
- 85 procent av patienterna instämde helt i att vårdpersonalen gjorde dem delaktiga i besluten om den egna vården (65 procent) eller att de i stort sett gavs de möjligheterna (20 procent).
- 95 procent av patienterna från Region Gävleborg skulle rekommendera andra patienter från regionen att söka vård på Karolinska Universitetssjukhuset.
Patientupplevelser av vården ‒ Patient Reported Experience Measures (PREM)
Karolinska Universitetssjukhuset följer kontinuerligt upp kvaliteten i vården. En viktig del i kvalitetsuppföljningen är hur patienterna själva bedömer den vård och det bemötande de får på sjukhuset. Patienternas upplevelse av vården mäts kontinuerligt i så kallade PREM-mätningar (Patient Reported Experience Measures). Statistiken ovan kommer från PREM-mätningar bland patienterna från Gävleborg som vårdats inom sluten- och öppenvård på Karolinska universitetssjukhuset under 2024.
Senaste nyheterna
-
2024: Mer vård, fler vårdanställda, minskad inhyrning och bantad administration
Karolinska kan trots de utmanande ekonomiska förutsättningarna under 2024, med hög inflation, ökade pensionskostnader och en långdragen arbetsmarknadskonflikt se tillbaka på ett ...
-
Karolinskas nya behandling revolutionerar vården för patienter med tidig ändtarmscancer
Med en ny behandlingsmetod behöver många patienter med ändtarmscancer inte operera bort tarmen och kan på så sätt slippa en permanent stomi. Nu är Karolinska i gång med apparaten ...