”Att ha patienten i fokus är alltid centralt”

Nyhet

Ulrika Grenholm, intensivvårdssjuksköterska på thoraxintensiven på Karolinska Universitetssjukhuset, fick tidigare i år Karolinapriset för sitt föredömliga sätt att bidra till förbättrad patientsäkerhet.

"Vi måste fortsätta att förbättra och förebygga problem innan de uppstår" säger intensivvårdssjuksköterskan och Karolinapristagaren Ulrika Grenholm.

Ulrika Grenholm arbetar som intensivvårdssjuksköterska och har patientsäkerhet som ansvarsområde på thoraxintensiven. Hon sammanställer bland annat statistik, håller i patientsäkerhetsmöten och analyserar avvikelser. Hennes arbete med att minska trycksår har varit en del av ett gemensamt förbättringsarbete. I maj i år fick hon Karolinapriset för att hon ”förtjänstfullt arbetat många år med patientsäkerhet på sin enhet, analyserat avvikelser och strukturerat identifierat risker i verksamheten. 

– Det var fantastiskt att bara bli nominerad, och att vinna var en extra bonus. Jag minns känslorna från prisutdelningen mer än detaljerna. Att få dela upplevelsen med min kollega Tove Björklund, som också vann pris för föredömligt medarbetarskap, var särskilt roligt, säger Ulrika Grenholm.

Alla delaktiga

För att minska trycksår använde hon och hennes team olika åtgärder baserade på forskningsresultat.

– Vi bedömer patienternas hud, använder förebyggande förband och gör regelbundna lägesändringar. Att ha en påminnelse om dessa åtgärder på vår åtgärdslista är också viktigt.

Ulrika Grenholm betonar vikten av att skapa medvetenhet och engagemang inom hela teamet.

– Det är viktigt att alla är delaktiga i förbättringsarbetet. Återkoppling och kontinuerlig uppföljning är avgörande för att upprätthålla goda resultat.

Hon delar med sig av råd till andra sjukhusmedarbetare som vill genomföra förbättringar:

– Känn din avdelning och anpassa förbättringsarbetet lokalt. Hitta vad som motiverar er och arbeta med den kultur som finns. Ett citat jag fastnat för är ”culture eats strategy for breakfast.

Inget slutdatum

Ulrika Grenholm nämner även att det är viktigt att se förbättringsarbetet som en pågående process utan ett slutdatum.

– Vi måste ständigt påminna oss om att förbättra och fira våra delmål. Det är en ny kamp för varje ny patient.

Framåt planerar Ulrika Grenholm och hennes team att fokusera på att minska vårdrelaterade infektioner och undersöka problem med sväljningssvårigheter hos patienter med långa intubationstider.

– Vi måste fortsätta att förbättra och förebygga problem innan de uppstår. Att ha patienten i fokus är alltid centralt, avslutar hon.

Text: Dylan Collin

Karolinpriset

Karolinapriset är Karolinska Universitetssjukhusets årliga pris för att uppmärksamma medarbetares föredömliga insatser i arbetet och bygger på nomineringar från kollegor.

Motivering till Ulrika Grenholms pris

”Pristagaren har förtjänstfullt arbetat många år med patientsäkerhet på sin enhet, analyserat avvikelser och strukturerat identifierat risker i verksamheten. Detta har resulterat i ett förbättringsarbete som påtagligt reducerat antal patienter med trycksår vid enheten, närmare bestämt 170 färre trycksår. Hon är ett föredöme för andra medarbetare på Karolinska Universitetssjukhuset.”

Läs mer

Patientsäkerhetsdagen 2024: Så agerar Karolinska för en trygg och säker vård

Agera för säker vård - Nationell handlingsplan för ökad patientsäkerhet i hälso- och sjukvården 2020-2024

Pilotprojekt för ökad patientinvolvering på Karolinska

"Patientsäkerhet får inte stanna vid korridorsnack"