Remisshantering för utomlänspatienter
Säkra och effektiva rutiner för remisshantering är av central betydelse för patientsäkerhet och tillgänglighet i hälso- och sjukvården. Nedan beskriver vi hur man remitterar till oss.
Remittera patient till Karolinska
- Hitta remissinformation via mottagningssidan.
- Fyll i remissen med nedan information
- En klar och tydlig frågeställning.
- Vem remissen kommer från – avsändardata inklusive direktnummer.
- Vem remissen skickas till – mottagardata.
- Uppgifter om patienten – patientdata inklusive mobilnummer och eventuellt tolkbehov.
- Remissen bedöms snarast av vald mottagning på Karolinska och endast undantagsvis senare än tre arbetsdagar efter mottagandet.
- Efter bedömning skickas omgående en remissbekräftelse till patient och remittent. Bekräftelsen innehåller, om möjligt, uppgift om bokad tid. Om inte – ska den innehålla beräknad väntetid och vid behov information om vårdgaranti. Remittent och patient kommer att meddelas om remissen skickas vidare.
Tänk på!
Remiss ska skickas snarast och endast undantagsvis senare än tre arbetsdagar efter remissbeslut. Akuta remisser ska skickas samma dag som beslut fattas. Samma remiss får inte skickas till flera mottagare. Remissvar från Karolinska skickas till dig som är remittent.
I de fall du remitterar patient för vård som ska utföras i slutenvården ser vi gärna att en betalningsförbindelse skickas direkt då det effektiviserar och förkortar administrationstiden för båda parter.
Second opinion
Second opinion kan bli aktuell under följande omständigheter:
- Vid livshotande eller särskilt allvarlig sjukdom eller skada.
- Om patienten står inför valet att utsätta sig för särskilt riskfylla behandlingar.
- Om patientens val har särskilt stor betydelse för den framtida livskvaliteten.
Second opinion kan sedan ske på två sätt:
- Vi går igenom ert material (labb/röntgen) på en multidisciplinär konferens (MDK).
- Patienten kommer på ett mottagningsbesök.
Patienthotell
Se vilka hotell som är upphandlade och hur du bokar hotell till patienten.
Kontakta oss
-
utomlansvard.karolinska@regionstockholm.se
Maila din fråga om utomlänsvård