Grundutbildning läkare

Karolinska Institutet är huvudman för utbildning av läkarstudenter i Stockholm. Den nuvarande utbildningen omfattar 5,5 år och avslutas med läkarexamen.

Bakgrund 

Från hösten 2021 kommer en förlängd och EU-anpassad 6-årig läkarutbildning starta där studenterna vid avslutad utbildning blir legitimerade läkare. De första 2 åren genomförs basvetenskaplig utbildning såsom anatomi, kemi och fysiologi. Resterande del av utbildningen kombineras teoretisk och klinisk undervisning i samverkan med de tre undervisningssjukhusen. Karolinska Universitetssjukhuset är den största enheten för undervisning inom klinisk verksamhet.   

Undervisning  

På det fjärde året påbörjar läkarstudenterna utbildning inom kirurgi. Kursen omfattar de kliniska ämnena allmän kirurgi, anestesiologi, ortopedi, urologi och bilddiagnostik samt integrering med ämnena primärvård, onkologi och rättsmedicin. Därutöver ingår interprofessionell utbildning.  
ME Trauma Akut kirurgi Ortopedi ansvarar för undervisning inom specialiteterna kirurgi och ortopedi. Varje termin välkomnas cirka 45 läkarstudenter under 14 veckor på Huddinge och Solnaenheterna.  Utbildningen styrs av de lärandemål som anges i kursplanen och undervisningen omfattar föreläsningar, seminarier, studentmottagningar, operation och praktik på vårdavdelningar. 
Interprofessionell utbildning 
Under 2 veckor är läkarstudenterna placerade på en klinisk utbildningsavdelning (KUA).  Syftet är att träna teamarbete genom att samarbeta med studenter från andra professioner såsom sjuksköterske-, fysioterapi-, arbetsterapiutbildning. Varje studentgrupp har en namngiven närvarande legitimerad handledare som stöd vid handläggning av patienter på vårdavdelningen. Under placeringen har teamet även specifika interprofessionella lärandeaktiviteter såsom; omhändertagande av traumapatient, borttagande av naevus på huden, undersökningsteknik och mobiliseringsövning. 

Examination 

Under de praktiska placeringarna kontrolleras kunskap, färdighet och förhållningssätt med hjälp av flera bedömningsinstrument såsom Mini Clinical Excercise (MiniCEX), bedömningsinstrument för seminarier, Dialoginstrumentet för veckobedömning i verksamhetsförlagd utbildning och kriterier för interprofessionell kompetens.                                                    Kursen avslutas med tre examinationer; skriftlig, praktisk och muntlig examination. 

Forskningsanknuten utbildning 

Under grundutbildning till läkare ska studenterna involveras i pågående forskning. Inom den kirurgiska och ortopediska verksamheten engageras studenterna i olika examensarbeten där studenten under en hel termin fokuserar på ett forskningsprojekt. Läkarhandledare är forskningsaktiva och har ett vetenskapligt förhållningsätt som förmedlas till studenterna. Kursens innehåll utgår från aktuell forskning, tillgänglig evidens och bästa beprövade erfarenhet som exemplifieras i kliniska riktlinjer. Undervisningen baseras på lärandeaktiviteter som bidrar till att studenterna ges möjlighet att förstå, värdera och vetenskapligt baserad kunskap och implementera ny kunskap i sin framtida yrkesutövning.