”Agerbar feedback är en av nyckelfaktorerna för återkoppling i klinisk utbildning”

Nyhet

Professor Sandra Kemp var en av tre inbjudna framstående experter och forskare inom medicinsk pedagogik som gav workshops om bedömning och återkoppling i augusti. I en kort intervju hör du henne sammanfatta viktiga hörnstenar vid återkoppling i klinisk utbildning.

Återkoppling, eller feedback, blir allt viktigare i klinisk utbildning och efterfrågas ofta i utvärderingar på både grund- och specialistnivå. Handledaren behöver, precis som studenten, förstå innebörd och syfte med återkoppling och få möjlighet att träna återkoppling för att själv kunna lära ut på bästa sätt. Mellan 19-22 augusti höll professor Sandra Kemp, professor Katharine Boursicot och professor John Norcini dagliga uppskattade workshops för sjukhusets handledare.

– Vi är väldigt glada att även i år kunna erbjuda medarbetare som handleder på olika utbildningsnivåer att ta del av föreläsares expertis och kanske få verktyg till utvecklade arbetssätt eller nya infallsvinklar. Karolinska har ett stort utbildningsuppdrag och kunskap och färdighet kring både bedömning och återkoppling är essentiell för att främja såväl lärande som patientsäkerhet” säger Charlotte Leandersson, utbildningschef vid Karolinska Universitetssjukhuset.

Intervju med Sandra Kemp

 

Om föreläsarna

John Norcini

Professor John Norcini, är en av världens mest framstående forskare inom klinisk bedömning. Han har varit ordförande och CEO för Foundation for Advancement of International Medical Education and Research (FAIMER®) sedan starten. Före FAIMER hade Norcini ett antal ledande befattningar vid American Board of Internal Medicine. Han har publicerat mycket, föreläst och undervisat i många länder, och sitter i redaktionen för flera tidskrifter inom medicinsk utbildning. Han är hedersstipendiat vid Royal College of General Practitioners (UK) och Academy of Medical Educators (UK). Han har mottagit ett flertal utmärkelser inklusive Karolinska Institutets pris för forskning inom medicinsk utbildning.

Sandra Kemp

Sandra Kemp har en professur inom medicinsk utbildning och är biträdande dekan vid Graduate School of Medicine, University of Wollongong i Australien. Professor Kemp har stor erfarenhet av etablering av nya medicinska utbildningsprogram och leda internationellt utveckling- och kvalitetssäkringsarbete inom hälso- och sjukvårdsutbildning. Hon medverkar sedan många år vid ett flertal internationellt erkända kurser i medicinsk pedagogik, bland annat inom återkoppling och bedömning.

Katharine Boursicot

Professor Katharine Boursicot är gynekolog till professionen och har de senaste decennierna varit engagerad i medicinsk pedagogik där hon haft uppdrag att leda reformarbete inom bedömning vid medicinska universitet bland annat i Storbritannien och Singapore. Hon har också haft rådgivande funktioner inom ett flertal lokala, nationella och internationella utvärderingsprojekt inom medicinsk utbildning, bland annat vid KI. Hon har publicerat och recenserar regelbundet i ledande tidskrifter för medicinsk utbildning och håller sedan många år internationella kurser och masterklasser inom bedömning i klinisk utbildning.