Vård för dig som bor utanför Region Stockholm
Vi är hela Sveriges sjukhus och vårdar många patienter från andra regioner – så oavsett var du befinner dig, är du välkommen till oss.
Det vanligaste är att din läkare i din hemregion skickar en remiss till oss. Remissen innehåller information om vad du har för symtom och vad du behöver få för vård. När remissen kommit till oss görs en medicinsk bedömning och prioritering inom tre arbetsdagar. Du och din läkare får därefter ett svar på din remiss om vård på Karolinska.
Skicka en egenremiss
Du kan skicka en egenremiss, även kallad egen vårdbegäran, till Karolinska via 1177 eller Alltid Öppet. Karolinska tar emot patienter i behov av specialiserad vård.
Om du inte kan använda digitala tjänster kan du skicka egenremiss med post genom att fylla i en blankett och skicka den till mottagningen. Egenremisser kan inte skickas via e-post på grund av patientsekretess.
Second Opinion
Om du har en livshotande eller särskilt allvarlig sjukdom eller skada har du rätt att begära en ny medicinsk bedömning, även kallad second opinion. Antingen ber du din behandlande läkare att skicka remiss till oss eller så skickar du en egenremiss till den mottagning du vill kontakta. Hitta mottagning.
Second opinion kan ske på två sätt:
- Vi går igenom det material (labb/röntgen) som vi fått från din behandlande läkare på en multidisciplinär konferens (MDK).
- Du som patient kommer på ett mottagningsbesök. Antingen digitalt eller på plats beroende på vad som är bäst utifrån medicinsk bedömning.
Praktisk information till dig som kommer till Karolinska
Reseinformation
Om du har blivit remitterad till oss, ersätter din hemregion delar av kostnaderna för din resa till och från Karolinska. För att få ersättning, är det viktigt att du inför din resa kontaktar regionen där du är folkbokförd.
Sjukresor och högkostnadsskydd regleras individuellt av varje region. För att få all information du behöver om din resa, klicka här för kontaktuppgifter till din region.
Patienthotell
Se vilka hotell Karolinska har upphandlade inför ditt besök. I de fall du själv bokar och/eller betalar, kan du se dessa här.
Parkering
Behöver du parkera hos oss hittar du information på Locums hemsida.
Kontakta oss
-
utomlansvard.karolinska@regionstockholm.se
Maila din fråga om utomlänsvård