Studentenhet i Huddinge inspirerar ny enhet i Åbo

Nyhet

När Åbo universitetssjukhus bygger upp en klinisk studentavdelning våren 2018 heter deras konsult Katri Manninen, utvecklingssjuksköterska på Studentenheten, Infektion Karolinska Huddinge.

Efter att ha hört talas om och gjort ett besök på den studentenhet som finns på Infektion Huddinge bestämde sig Åbo Universitetssjukhus för att starta egen klinisk utbildningsavdelning.

Studentenheten patientområde Infektion Huddinge drivs av sjuksköterskestudenter som i får arbeta självständigt med riktiga patienter. Handledare finns på plats, men håller sig i bakgrunden. Katri Manninen har varit med och byggt upp verksamheten från början. Hon har arbetat med studenter i många år och är idag utvecklingssjuksköterska på Karolinska samt klinisk lektor på Röda korsets högskola.

Katri Manninen, utvecklingssjuksköterska på Studentenheten, Infektion Huddinge

Vad är det du ska hjälpa till med i Åbo?

- Till att börja med ska jag tillsammans med Åbo Universitetssjukhus skapa en pedagogisk grund för avdelningen. Jag använder mig av teorin om transformativt lärande och hur den kan tillämpas i praktiken. De kommer bland annat hospitera hos oss. Extra roligt är att de tillhör en annan specialitet – förlossning/BB och kvinnosjukdomar. Det ska bli spännande att se om vårt koncept behöver anpassas och i så fall hur.

Vad är transformativt lärande?

- Alla har olika kunskaper med sig i bagaget när man börjar på en ny arbetsplats eller praktikplats. Man hamnar i nya situationer och ska bygga nya relationer. Då används både tidigare och nya kunskaper och erfarenheter. Bearbetningen av allt detta kallas transformativt lärande, vilket alltså handlar om mer än att lära sig att utföra ett moment. Det kräver att man är aktiv, även om man har en handledare och sitt team som stöd.

Hur kommer det sig att du blev intresserad av det?

- När vi byggde upp vår enhet ville vi att studenterna skulle få arbeta så självständigt som möjligt. Handledarna är ett stöd, men håller sig i bakgrunden. Det fungerade väldigt väl och jag började fundera över varför. Under min forskarutbildning läste jag teorin om transformativt lärande, och då föll bitarna på plats. Bra lärande uppstår när man deltar och inte bara är en åskådare, får egna upplevelser. Då känns det på riktigt, äkta.

Text: Catarina Thepper, Foto: Johan Garsten