Karolinskas nya verksamhetsmodell med värdebaserad vård som strategisk utgångspunkt

Nyhet

Ett antal medier rapporterade idag om att Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg har tagit fram en rapport om värdebaserad vård. Karolinska Universitetssjukhuset använder värdebaserad vård som en strategisk utgångspunkt, men har också andra utgångspunkter för att forma den nya verksamhetsmodellen.

Sahlgrenska Universitetssjukhuset har utvärderat evidensen för värdebaserad vård i en rapport och utifrån resultaten bestämt att inte endast använda värdebaserad vård i sitt förbättringsarbete utan att också använda andra förbättringsmetoder.

Karolinskas nya verksamhetsmodell fokuserar på patientens resa genom vården i syfte att göra verklighet av visionen "Patienten först". När verksamhetsmodellen utformades användes värdebaserad vård som strategiskt ramverk, för att mäta medicinska resultat, patientnära utfall och patientupplevelse på ett strukturerat sätt.

Andra byggstenar när modellen formades var Karolinskas nya högspecialiserade uppdrag, tydligare integration av vård, forskning och utbildning, styrning mer på kvalitet än kostnader samt en tematisk vård i den nya sjukhusbyggnaden.

- Värdebaserad vård är inte en organisationsmodell, utan ett strategiskt ramverk. För oss är det viktiga att sätta patienten först och att skapa delaktighet för patienten. Vi inför inte ett färdigt koncept utan har byggt en egen modell som passar just oss på Karolinska, säger sjukhusdirektör Melvin Samsom.

Patientens delaktighet avgörande

Patienternas delaktighet är avgörande i den nya verksamhetsmodellen, därför finns exempelvis patientrepresentanter med i de ledningsgrupper som styr varje patientflöde.

- Det som är bra med värdebaserad vård är att fokusera på patienten. Det är det hela vår nya verksamhetsmodell går ut på. Vi har vänt på organisationen så att den utgår från våra patientgrupper. De är nu en integrerad del av vår nya organisationsstruktur på ett helt annat sätt än tidigare, menar Annika Tibell, operativ direktör och biträdande sjukhusdirektör.

Karolinskas ledning kommer att ta del av Sahlgrenskas rapport, om det ges möjlighet. Jämförelser med omvärlden görs kontinuerligt, det är viktigt i en framväxande förändring.

- Förändringsarbete är något som tar tid, det tar tid att få en ny struktur på plats och se att den börjar ge resultat. Vi är övertygade om att det är rätt att fortsätta utveckla en modell som utgår från patienten, säger Melvin Samsom.

Hjälp att facilitera och administrera nya verksamhetsmodellen

Karolinska har tidigare samarbetat med konsultfirman Boston Consulting Group, som var involverade med uppdraget att facilitera och administrera arbetet med att bygga upp en ny verksamhetsmodell, men det är representanter från Karolinska som stått för den stora delen av arbetet med att hitta en verksamhetsmodell som är anpassad till Karolinskas organisation och förutsättningar. Karolinska fasar ut konsulter när deras uppdrag är slutfört, vilket gjordes med Boston Consulting Group strax före sommaren 2017.

FAKTA

De utmaningar som sjukhuset identifierat för framtiden och som är grunden till varför förändringarna behöver ske är:

  • vården är för fragmenterad och att patienter måste gå mellan olika kliniker istället för att vården och klinikerna organiserar sig runt patienten.
  • att kvaliteten på vården varierar inom sjukhuset. Nu mäter vi inte bara medicinsk kvalitet utan också patientens upplevelse av vården.
  • att sjukvården har problem med ökande kostnader och måste hitta vägar att arbeta på nya sätt.