Högtidlig examen för unik specialistutbildning

Nyhet

Med diplom, blommor och fanfarer firades under fredagen de 20 nykläckta specialistsjuksköterskor som under två år har specialiserat sig inom neonatal omvårdnad.

- Den här utbildningen har gett mig exakt det jag ville ha, jag är så tacksam att den finns, säger en av dem, Tulliki Stendahl om utbildningen.

Under fredagen var det examen för andra kullen specialistsjuksköterskor någonsin inom neonatalsjukvården. Högtidlighållandet hölls i Eugeniahemmet i Solna, där de 20 specialistsjuksköterskorna, tillsammans med anhöriga, fick ta emot diplom, blommor och applåder, ackompanjerade av musik och fanfarer från Medicinska Föreningens Kammarmusikensemble.

Kursansvarige Annica Örtenstrand passade på att ge en sammanfattning av de tio magisteruppsatser av studenter från Karolinska och Sachsska som utbildningen mynnade ut i, och inledde med orden:

- Sista kursdagen känns både rolig och sorglig, men nu har ni fått både verktyg och kunskap för att utveckla er både personligt och kunskapsmässigt.

De tio magisteruppsatserna kommer att användas i forum där de dels presenteras för personalen på neonatalavdelningarna. Dels även för chefer i första linjen som kommer att titta närmare på uppsatserna för att se hur kunskaperna kan implementeras i vården.

- Det finns en hel del konkreta saker att plocka ut från uppsatserna, och andra där det finns möjligheter att vidareutveckla frågorna. Vi får se vad vi kan plocka upp, säger omvårdnadschef Elinor Ihre.

Ett konkret exempel på en metod som är på väg att implementeras inom neonatalvården är den nya Nanda-diagnostik som de färska specialistsjuksköterskorna arbetat utifrån inom utbildningen. Den innebär ett nytt sätt att bland annat göra omvårdnadsplaner för patienterna, på ett annat sätt än tidigare.

Tulliki Stendahl är en av de nya specialistsjuksköterskorna.

Tulliki Stendahl, vid Karolinska i Huddinge, är en av specialistsjuksköterskorna som nu kan njuta frukterna av sin examen. Hon valde att plugga för att:

- Jag har jobbat länge och nu kommit fram till att jag vill jobba inom neonatalvården, därför är jag oerhört tacksam för att den här utbildningen finns. Den har gett mig exakt det jag ville ha.

Nu kan hon dels se fram emot ett lönepåslag, men även:

- Genom att gå specialistutbildningen hoppas jag få specialuppdrag, få grotta ner mig lite, och inte minst vara med och leda förbättringsarbeten på avdelningen, säger hon.

Enda utbildningen i neonatal omvårdnad

Utbildningen är unik på det sättet att det är den enda specialistutbildning som finns för neonatal omvårdnad i landet. Initiativtagare till utbildningen är Mikael Norman, professor och tidigare klinikchef inom neonatalvården:

- De specialistutbildningar som finns var inte ändamålsenliga. Det var samma utbildning vare sig den riktade sig till sjuksköterskor för neonatalvård eller för tonåringar, förklarar han.

Genom att byta ut så många delar inom specialistsjuksköterskeutbildningen som ramverket tillät, till förmån för ämnen inom omvårdnad för neo, kunde specialistkursen starta. Men inte bara det:

- Vi anställer även sjuksköterskorna, så de varvar sin tjänst med teori på KI. Det är ett lysande exempel på hur man skulle kunna reformera specialistsjuksköterskeutbildningen. Man måste erbjuda ett koncept för unga sjuksköterskor från A till Ö, det är en viktig del i hur man får sjuksköterskor att stanna kvar, säger Mikael Norman.

En tredje omgång studenter startade utbildningen i höstas, och en fjärde är planerad att starta i höst. Siri Lilliesköld, omvårdnadsansvarig chef på neonatalen Karolinska, är nöjd:

- Utbildningen är ett sätt att visa på utvecklingsvägar för våra sjuksköterskor och är även väldigt bra ur rekryteringssynpunkt, säger hon.

Ny kursstart i oktober

Just nu på pågår rekrytering för fullt till utbildning med kursstart i oktober 2017. Är du intresserad? Kontakta då Vårdenhetschef Jessica Schiött tel: 070-168 46 46.

Text och Foto: Carin Tellström

I väntan på diplomen.